Brusel/Luxemburg
22. apríla (TASR) - Európska únia (EÚ) musí zabezpečiť, aby zákaz
predaja nových automobilov so spaľovacím motorom od roku 2035 nemal
privysokú cenu pre jej priemyselnú suverenitu a občanov. Upozornili na
to pondelňajšie správy Európskeho dvora audítorov (EDA).
Cieľom EÚ je dosiahnuť vozový park bez emisií, čo však podľa audítorov
prináša značné výzvy. Musia sa znížiť emisie uhlíka z automobilov so
spaľovacím motorom, treba preskúmať možnosti alternatívnych palív a
elektromobily musia byť masovo prítomné na trhu.
Audítori v posledných rokoch zverejnili niekoľko správ, ktoré uviedli,
že prvý cieľ sa nedosiahol. Druhý cieľ, spojený s biopalivami, sa zdá
byť vo veľkom rozsahu nerealizovateľný a tretí cieľ predstavuje riziko,
že bude nákladný pre priemysel aj pre spotrebiteľov.
EÚ dosiahla pokrok pri znižovaní emisií CO2 okrem odvetvia dopravy,
ktoré predstavuje približne štvrtinu všetkých emisií v Európe. Polovicu z
nich vyprodukujú osobné autá.
Audítori zistili, že emisie konvenčných automobilov, ktoré predstavujú
takmer tri štvrtiny evidencií nových vozidiel, sa za posledných dvanásť
rokov podstatne neznížili. Motory sú efektívnejšie, ale hmotnosť
automobilov sa zvýšila (približne o 10 %) a túto hmotnosť musia ťahať
výkonnejšie motory.
Alternatívne palivá (biopalivá, e-palivá, vodík) sú vnímané ako
potenciálna náhrada benzínu a nafty. Správa EDA o biopalivách však
poukázala na chýbajúci jasný plán riešenia dlhodobých problémov v tomto
odvetví - množstvo dostupného paliva, náklady a šetrnosť k životnému
prostrediu.
Domáca výroba biomasy neponúka serióznu alternatívu k tradičným fosílnym
palivám. Dovoz biomasy z tretích krajín je v rozpore s cieľom
strategickej autonómie v oblasti energetiky. Biopalivá okrem toho čelia
konkurencii v oblasti surovín z iných odvetví (potravinársky,
farmaceutický a kozmetický priemysel).
Audítori dospeli k záveru, že biopalivá zatiaľ nie sú ekonomicky
konkurencieschopné. Sú drahšie ako palivá na báze uhlíka a emisné kvóty
sú v súčasnosti lacnejšie ako znižovanie emisií CO2 na základe biopalív.
Napokon aj ekologickosť biopalív je nadhodnotená, lebo suroviny na ich
výrobu môžu byť pre ekosystémy ničivé a poškodzovať biodiverzitu,
kvalitu pôdy a vody.
Podľa EDA výroba batérií v Európe zaostáva za konkurentmi vo svete, keď
menej než 10 % celosvetovej výroby má sídlo v Európe. Celosvetovo má
Čína najväčší, až 76-% podiel.
Výrobu batérií v EÚ spomaľuje závislosť od dovozu zdrojov z krajín, s
ktorými nemá primerané obchodné dohody. EÚ dováža 87 % lítia z
Austrálie, 80 % mangánu z Južnej Afriky a Gabonu, 68 % kobaltu z
Konžskej demokratickej republiky a 40 % grafitu z Číny. Mnohé
dodávateľské krajiny sú vnútorne nestabilné, nedodržujú sociálne a
environmentálne podmienky ťažby alebo predstavujú geopolitické riziká
pre strategickú autonómiu Európy.
Náklady na batérie vyrobené v EÚ sú podľa audítorov oveľa vyššie, ako sa
plánovalo, čo ovplyvňuje ich konkurencieschopnosť a môže znamenať, že
európske elektromobily budú nedostupné pre veľkú časť obyvateľstva. Zo
štúdií vyplýva, že predaj mnohých elektromobilov bol dotovaný z
verejných zdrojov a väčšinou išlo o autá nad 30.000 eur. Významnú časť
týchto nákladov tvoria batérie, ktorých cena v Európe dosahuje okolo
15.000 eur. Ak sa kapacita a konkurencieschopnosť EÚ nezvýšia,
elektromobily budú závisieť od dovozu, čo poškodí európsky automobilový
priemysel a viac než tri milióny pracovných miest.
Ďalšou prekážkou sú chýbajúce nabíjacie stanice. V čase konania auditu
sa ani zďaleka nečrtal cieľ milión terminálov do roku 2025. A dostupnosť
verejných nabíjacích staníc sa v členských krajinách značne líši. Sú
mimoriadne zriedkavé na východe EÚ, pričom 70 % sa nachádza vo
Francúzsku, Nemecku a Holandsku.
0